Interessant diskussion s. 178: Har musikken en puls under afviklingen af alap? - tilsyneladende ja, men den kan ikke altid udledes af en ikke-ekspert (dvs. vha tidstagning)
Kendetegn ved rag Multani: aroha: S G. M' P N S', avaroha: S' N D. P M' G. R. S - D. og R. i den nedadgående skala bruges til at forstærke hhv. P og S, og er lette grace notes.
Multani har mange vivadi - forhold, fx mellem intervallerne M'/N og P/S (altså mellem de to intervaller). G. er anuvadi - og kan derfor bruges både i opadgående og nedadgående bevægelser.
- s. 188: Det kan godt lade sig gøre at give relativt eksplicitte udtryk i musikken - her viser de, hvorledes Ritwik Sanyal benytter sig af nom-tom vokalen o for at henvise til både Dagar-bani og til sin egen lærer Zia Mohiuddin Dagar, som spillede vina - et instrument, hvis lyd minder om o-lyden.
samme side: De lange toner bibringer ro - santa, og skiftene fra N. til S er ornamenterede på en sådan måde, at de bidrager til Dagar-baniens "mystiske" fornemmelse.
Hvis man anskuer alle emic-elementerne i musikken, ser man således, at bare de første 7 fraser af en alap frem mod mukhra kan indeholde ganske komplekse symbolske udtryk!