fredag, januar 05, 2007

Lidt mere om Dagarfamilien

Stifter: Bahram Khan i Jaipur (angiveligvis discipel af Svami Haridas) - kom til Jaipur efter the Mutiny.
s. 104 - fra bogen The Dagar Heritage... "... he undertook the mammoth task of reconciling dhrupad to the 'Vedas' and 'Shastras' ... "
Bahram Khans far var konvertit fra hinduismen--- eller.. S. 110-111 - stærke bånd imellem den nordindiske musikalske tradition ca. 1800 og Sufisme - særligt Chisti-ordenen. Flere muslimske/sufistiske musikere fra den periode interesserede sig for Sanskrit og indisk filosofi. Om det har noget at gøre med Chisti-faqirers møde med sadhuer og sannyasier eller det skyldes at flere at musikerne var 1.-/2.-generations konvertitter er ikke nødvendigvis til at sige. (s. 112): "... motivated by a particualr branch of Islamic religious scholarship, in which Hindu traditions of philosophy and of the arts were important sources of inspiration. ... "
Et citat fra Owens om Nasiruddin Khan (Dagar) viser, at rasa var væsentligt, og at forskellige mir-, gamak-, andolanteknikker etc. har særlige effekter på musikkens rasa alt efter hvor de placeres.
s. 127: iflg. Zia Mohiuddin Dagar: "The most important ras which must always [...] be kept in mind, is santa, 'peace'. This is seen as the neutral background common to all rags, and as the hallmark of serious music. Subsumin the individual qualities of the other ras, santa is another expression of the concepts of balance and restraint which are seen as essential principles of Dagar bani dhrupad. Santa is the dominant ras of rag Malkauns, which is therefore a rag of particular importance to the Dagar tradition; but it is also inherent in all rags."
s. 128 - undervisningen foregår som ustad-sagird/guru-sisya parampara..
s.131, note 57: Zia Mohiuddin Dagar: Man øver mandra sadhana (Stemmeøvelser med de allerdybeste toner) for at styrke sine nadi - de energikanaler, som løber gennem kroppen iflg. tantrisk/shaivistisk filosofi.

torsdag, januar 04, 2007

Fortsætter m. Dhrupad fra kap. 3

Se exempel på Khandar bani s. 84 (3.8): Den lange, nedadgående glissando, som strækker sig over 2.5 oktaver "demonstrating in one phrase the singer's ability to sing in the three octaves prescribed by musical theory, epitomises the 'heroic' aspect of the Khandar bani". Og hvordan sker det gennem denne bevægelse? - senere: Fællesindtrykkene fra de sangere, som synger Khandar bani er, at musikken er livlig, høj, hurtig og rytmisk kompleks (i forb. m. layakari - hvor khandar-bani-medlemmerne excellerer, bl.a. fordi de alle(?) modtager Pakhawaj-træning og øver deres gamak ved at synge pakhawaj-parans). Disse ting bidrager til Khandar banis "ethos" vira rasa og adbhuta rasa. Det er altså ikke så meget hvilken raga, der synges (og med hvilken dhrupad (tekst)), men snarere stilen, som afgør det generelle indtryk af rasa i forb. m. dhrupad. (...???)
På samme måde siges det, at Nauhar banis anvendelse af ornamentet chut (spring) - bidrager til denne banis hoved-rasa adbhuta.

s. 90 - kalder melodiske bevægelser for "rhetorical devices" - det er interess.

kap. 4: Om Dagar gharana:
se citat fra kippen 1989 på s. 98 - om anvendelsen af gharana-medlemmers beskrivelse af deres egen familiehistorie som "'texts' available for manipulation in specific situations"..
Find også: Owens, N. (1983) "The Dagar gharana (with special reference to Ustad Nasir Aminuddin Dawgar): a cast study of performing artists" in Wade, B.C. (ed.) Performing arts in India: essays on music, dance and drama, Berkeley: Center for South and Southeast Asia Studies, University of California; Lanham, Md.: University Press of America, pp. 158-70.

SE EN INTERESSANT OG VIGTIG PASSAGE: s. 99 - livshistorie fra Rahim Fahimuddin Dagar: - heri grundlægges og legitimeres dagar-dhrupadtraditionen. Her skabes en myte, en oprindelse. Her opfindes the chain.
-hvorfor trækkes forbindelsen til vedaerne, og ikke til de tekster, som fx sangitaratnakara trækker på, nemlig de saivistiske traditioner? (old is gold, perchance?)

Læs altså både her og hos kippen og opbyg argumentation for, at Dhrupad-sang er en praksis, med en (godtnok løs) oprindelsesmyte. Det er sådan noget vi har brug for, Hr. Hauser...

HUSK ALL INDIA RADIO RECORDINGS!!

onsdag, januar 03, 2007

see, I was (partially) right:

Sanyal preface, xiii: (og god jul i øvrigt): [Dhrupad] includes the ideology by which [artistic] communities represent dhrupad to themselves and to the world. According to this ideology the dhrupad tradition is a body of religious, spiritual knowledge, and its performance is an act of religious devotion or prayer rather than (or as well as) an entertainment for the audience.
s. 19 - om den muslimske Dagar-families anvendelse af tekster fra hinduismen: "the singer allies himself specifically with chanters of sacred scripture (the Samavedic chanters), and with ascetics immersed in meditation, two models that singers of this tradition frequently refer to"..
Fra kapitel 1 generelt:
Det er næsten umuligt at definere Dhrupad i forhold til andre nord-(og syd)indiske genrer, med mindre man tager flere kategorier i anvendelse:
  • Struktur (Alap, bandish, layakari)
  • Melodi (Raga, stil (dvs. intonation, inflektion etc.)).
  • Rytme (Tal, alap, melodisk rytme (herunder forholdet mellem tonelængde og pitch-variation, samt tekst (stavelse vs. rytme)))
  • Tekst (struktur: sthayi, antara, sancari og abhog; og indhold: ikke meget erotik (som i khyal) - mere lovprisning (adbhuta, vira??))
Ang. instrumenterne; Zia Mohiduddin Dagar sagde, at Rudra vinaens form representerer Parvatis krop (resonanskasserne hendes bryster) - s. 25
s. 33: Drupad was and is conceived as a sacred music, often for ritual as well as concert performances, but with different sectarian emphases - Hindu, Muslim and Sikh - depending on local circumstances.

Vigtig passage s. 38-40: Om Dhrupad-ideologi. Tilsyneladende regner flere udøvere musikkens højeste formål som Tilbedelse af Gud. - bl.a. Farududdin Dagar: "This ancient vocal music is not for your entertainment, it is only for the delight of God, who is inherent in both the singer and the listener."
Nutidige udøvere er ofte af den holdning, at Dhrupad-stilen er arvtager fra den Samavediske chant-tradition (eller alternativt til tempelmusik fra Mathura og Vrindavan). Følger man de ældste kendte kilder om Dhrupad, virker det sandsynligt, at genren er opstået i det 15. århundrede ved Man Singh Tomars hof i Gwalior.
OBS: Lath 1978 "A study on the dattilam..."

Interessant tanke s. 40 - at den Indiske musik i sin samtid altid er opdelt i gandharva og marga vs gana og desi. Sjovt at i et værk fra 1698 betegnes Dhrupad som Marga. Der er ingen tvivl om, at dhrupad på dette tidspunkt havde mistet sin popularitet i forhold til lettere genrer som khyal. Tankevækkende, at det gammeldags og mindst hørte defineres som marga.
Her kaldes alap-stavelserne ligefrem for hellige.. (ti, ta, ri, ra, na, naa, nom, tom). Den gamle sanskritiske metriske distinktion imellem laghu og guru stavelser er opretholdt i Dhrupad, således at laghu varer 1 matra og guru 2 matraer.

Kap. 2: en udredning af Dhrupadstilens historie, dens opståen i det 15. århundrede og gradvise nedgang i popularitet frem mod det 20.

kap. 3: Bani - stil. Der er 4 bani eller stilarter.
s. 63: De 4 bani præsenteres ofte på een af 2 måder: Enten som et udspring fra en bestemt musiker ved et mughal-hof (fx Tansen) eller som baseret på klassifikationen af ragaer i 4 giti, som beskrevet af Matanga og Sarngadeva. Her ses det, at banis rødder tænkes både historisk og sastrisk.
s. 68: "Bani is not a concept limited in its application to any one element of performance, such as text or melody: it is concerned with the total aesthetic effect of a performance."
Forskellige bani associeres med forskellige rasa; se citat fra Caube s. 67.
Santarasa er typisk i forb. med Gaudahar bani - Tansens stilart.


- smukke musikeksempler på cd-en.. Den må jeg jo eje..