s. 19 - om den muslimske Dagar-families anvendelse af tekster fra hinduismen: "the singer allies himself specifically with chanters of sacred scripture (the Samavedic chanters), and with ascetics immersed in meditation, two models that singers of this tradition frequently refer to"..
Fra kapitel 1 generelt:
Det er næsten umuligt at definere Dhrupad i forhold til andre nord-(og syd)indiske genrer, med mindre man tager flere kategorier i anvendelse:
- Struktur (Alap, bandish, layakari)
- Melodi (Raga, stil (dvs. intonation, inflektion etc.)).
- Rytme (Tal, alap, melodisk rytme (herunder forholdet mellem tonelængde og pitch-variation, samt tekst (stavelse vs. rytme)))
- Tekst (struktur: sthayi, antara, sancari og abhog; og indhold: ikke meget erotik (som i khyal) - mere lovprisning (adbhuta, vira??))
s. 33: Drupad was and is conceived as a sacred music, often for ritual as well as concert performances, but with different sectarian emphases - Hindu, Muslim and Sikh - depending on local circumstances.
Vigtig passage s. 38-40: Om Dhrupad-ideologi. Tilsyneladende regner flere udøvere musikkens højeste formål som Tilbedelse af Gud. - bl.a. Farududdin Dagar: "This ancient vocal music is not for your entertainment, it is only for the delight of God, who is inherent in both the singer and the listener."
Nutidige udøvere er ofte af den holdning, at Dhrupad-stilen er arvtager fra den Samavediske chant-tradition (eller alternativt til tempelmusik fra Mathura og Vrindavan). Følger man de ældste kendte kilder om Dhrupad, virker det sandsynligt, at genren er opstået i det 15. århundrede ved Man Singh Tomars hof i Gwalior.
OBS: Lath 1978 "A study on the dattilam..."
Interessant tanke s. 40 - at den Indiske musik i sin samtid altid er opdelt i gandharva og marga vs gana og desi. Sjovt at i et værk fra 1698 betegnes Dhrupad som Marga. Der er ingen tvivl om, at dhrupad på dette tidspunkt havde mistet sin popularitet i forhold til lettere genrer som khyal. Tankevækkende, at det gammeldags og mindst hørte defineres som marga.
Her kaldes alap-stavelserne ligefrem for hellige.. (ti, ta, ri, ra, na, naa, nom, tom). Den gamle sanskritiske metriske distinktion imellem laghu og guru stavelser er opretholdt i Dhrupad, således at laghu varer 1 matra og guru 2 matraer.
Kap. 2: en udredning af Dhrupadstilens historie, dens opståen i det 15. århundrede og gradvise nedgang i popularitet frem mod det 20.
kap. 3: Bani - stil. Der er 4 bani eller stilarter.
s. 63: De 4 bani præsenteres ofte på een af 2 måder: Enten som et udspring fra en bestemt musiker ved et mughal-hof (fx Tansen) eller som baseret på klassifikationen af ragaer i 4 giti, som beskrevet af Matanga og Sarngadeva. Her ses det, at banis rødder tænkes både historisk og sastrisk.
s. 68: "Bani is not a concept limited in its application to any one element of performance, such as text or melody: it is concerned with the total aesthetic effect of a performance."
Forskellige bani associeres med forskellige rasa; se citat fra Caube s. 67.
Santarasa er typisk i forb. med Gaudahar bani - Tansens stilart.
- smukke musikeksempler på cd-en.. Den må jeg jo eje..