fredag, januar 05, 2007

Lidt mere om Dagarfamilien

Stifter: Bahram Khan i Jaipur (angiveligvis discipel af Svami Haridas) - kom til Jaipur efter the Mutiny.
s. 104 - fra bogen The Dagar Heritage... "... he undertook the mammoth task of reconciling dhrupad to the 'Vedas' and 'Shastras' ... "
Bahram Khans far var konvertit fra hinduismen--- eller.. S. 110-111 - stærke bånd imellem den nordindiske musikalske tradition ca. 1800 og Sufisme - særligt Chisti-ordenen. Flere muslimske/sufistiske musikere fra den periode interesserede sig for Sanskrit og indisk filosofi. Om det har noget at gøre med Chisti-faqirers møde med sadhuer og sannyasier eller det skyldes at flere at musikerne var 1.-/2.-generations konvertitter er ikke nødvendigvis til at sige. (s. 112): "... motivated by a particualr branch of Islamic religious scholarship, in which Hindu traditions of philosophy and of the arts were important sources of inspiration. ... "
Et citat fra Owens om Nasiruddin Khan (Dagar) viser, at rasa var væsentligt, og at forskellige mir-, gamak-, andolanteknikker etc. har særlige effekter på musikkens rasa alt efter hvor de placeres.
s. 127: iflg. Zia Mohiuddin Dagar: "The most important ras which must always [...] be kept in mind, is santa, 'peace'. This is seen as the neutral background common to all rags, and as the hallmark of serious music. Subsumin the individual qualities of the other ras, santa is another expression of the concepts of balance and restraint which are seen as essential principles of Dagar bani dhrupad. Santa is the dominant ras of rag Malkauns, which is therefore a rag of particular importance to the Dagar tradition; but it is also inherent in all rags."
s. 128 - undervisningen foregår som ustad-sagird/guru-sisya parampara..
s.131, note 57: Zia Mohiuddin Dagar: Man øver mandra sadhana (Stemmeøvelser med de allerdybeste toner) for at styrke sine nadi - de energikanaler, som løber gennem kroppen iflg. tantrisk/shaivistisk filosofi.